Alperips

Beskrivelse:

Image Unavailable
Blader og bær av alperips

Alperips er særbo og blir 1-2 meter høye busker med opprett vekst og stor forgreining. Greinene er tynne og kan etter hvert bli overhengende. Kvistene er lysgrå med bark som ofte flakner av. Knoppene er svært lyse, smale og spisse, og bryter tidlig om våren. Bladene blir om lag 5 cm lange, vanligvis 3-lappet med nokså grove tenner, de får gul høstfarge. Bomstringen er i begynnelsen av mai og blomstene er små, grønngule og sitter i opprette klaser. Hannplantene har 20-30 blomster i hver klase, mens hunnplantene har 10-15 blomster i en mer kompakt klase. Fruktene er røde og glinsende og sitter lenge på plantene [1].

NBFs Plantefotoarkiv - Alperips

Generelt om arten:

Latin: Ribes alpinum
Alperips er en vanlig hekkeplante her til lands, men men er også viltvoksende i Nord-Europa med Skandinavia og i Sibir. Alperips er beskrevet som hageplante i Europa allerede på 1600-tallet, men den hadde da trolig vært nyttet i noen hundre år. Alperips er vindtolerant og nøysom, men kan også angripes av bærbuskbladfallsyke, som er forårsaket av soppen Gloeosporidiella ribis. Angrepene viser seg først som små, runde flekker på bladene. Bladene vil deretter etter hvert gulne og til slutt falle av. Angrepne skudd kan være helt bladløse utpå ettersommeren. Soppen overvintrer i visne blader på bakken. Det er store forskjeller i mottakelighet mellom kultivarene. Som andre Ríbes-arter er alperips enkel å formere med stiklinger på forsommeren. Avlegging og deling er som regel enkelt, og nedliggende greiner kan sette røtter av seg selv.

I naturen finnes ofte alperips på skyggefulle, tørre, steinete steder hvor jorda gjerne er noe kalkholdig. Med bedre lystilgang og god jord utvikler arten seg til en frodig, rund busk med frisk, grønn farge [1].

Image Unavailable
Alperips - Blomster
Image Unavailable
Alperips - Blader med høstfarge

Bruksområder i mat og drikke:

De røde bærene til Alperips er spiselige, men skal visstnok ikke smake spesielt godt [2]. Smaken sies å være melet eller tilnærmet smakløs.

Bruksområder som plantefarger:

Andre bruksområder:

Alperips er mye brukt som hekkeplante.

Advarsler:

NB! Enkelte av plantene som nevnes på http://nyttevekster.wikidot.com er giftige uten forbehandling, eller det er bare enkelte plantedeler som er spiselige mens andre deler kan være giftige. Spis eller bruk derfor aldri en plante uten først å ha kontrollert hvilke deler som kan brukes og hvordan. Dette er en side hvor mange kan bidra, og ikke alle artene er like utfyllende beskrevet, informasjonen kan derfor noen steder være mangelfull. Ikke bruk planter, alger, sopp eller lav til mat med mindre du er 100% sikker på bruken av arten.

Forvekslingsarter:

Alperips ligner på vanlig Hagerips

Bibliography
1. UMB, Institutt for plante- og miljøvitenskap, Månedens plante i september: Alperips, http://www.umb.no/ipm/artikkel/manedens-plante-i-september-alperips-ribes-alpinum/, Oppdatert: 06.10.03, lastet 23/02-2013
2. Alperips. I Store norske leksikon. Hentet fra: http://snl.no/alperips

Comments