Bløtkake Med Bær

Bløtkaker med bær.

Til bærkrem i bløtkaker passer blåbær, bringebær, molte, bjørnebær og tyttebær godt.

Bland bærmos eller rørte bær med sukker i pisket krem.

Hvis det brukes bær som har vært frosne blir bærkremen lett for tynn. Man kan da bruke to-tre gelatinplater. Disse legges i bløt i kaldt vann i 5-10 minutter, deretter tas de opp og vannet klemmes ut av dem. Smelt så gelatinen i vannbad eller i mikrobølgeovn.
Gelatinen røres deretter inn i bærmosen eller de rørte bæra og det hele blandes så forsiktig i kremen.

Sukkerbrød

Oppskriften passer for ei lita rund form på 22 cm i diameter. Hvis du vil lage den større, tilsetter du bare flere egg, samt 30 g sukker og 30 g mel pr. egg.

Ingredienser

3 egg
90 g sukker
90 g hvetemel
1 ts bakepulver

Fremgangsmåte

Visp eggedosis av egg og sukker. Eggedosisen skal være stiv.
Bland hvetemel og bakepulver og sikt det i eggedosisen.
Rør forsiktig. Det er viktig å ikke røre for mye, for da kan vi røre ut luften fra eggedosisen, men ikke så lite at vi får tørre melklumper i sukkerbrødet.

Smør en kakeform godt og strø den gjerne med litt semulegryn eller hvetemel.

Sukkerbrødet settes i kald ovn, ovnen slås på og termostaten settes på 175 º C.
Steketid er 25-30 minutter.

Test med en kakenål om sukkerbrødet er ferdig. Hvis du kan stikke kakenålen i kaka og ta den ut igjen uten at det henger noe deig på den, så er det ferdig.

La sukkerbrødet stå i fem minutter i formen før man løsner forsiktig langs kanten. Hvelv så formen på en rist, åpne den og ta av bunnen.

Kaken kan dynkes i melk, man kan event. tilsette noe romdråper, eller en annen væske. Kaken kan dynkes dagen før servering.

Hvis man deler kaka i to lag, kan man godt ha bærkrem i det ene laget og f.eks. vaniljekrem i det andre.

Pynt med krem og friske eller frossene bær.