Granskuddgele

Granskuddgele

Granskuddgele er veldig godt til reinsdyrkjøtt, elgkjøtt og andre viltretter, og er også nydelig til multebærterter og nøtteis

Ingredienser

Granskudd
Vann
0,5-1 Kg sukker pr liter væske
en pose fruktpektin
Eventuelt sitron eller 1,5 dl eplesaft pr. liter

Fremgangsmåte

Skyll granskuddene godt og ha de i en kasserolle. Fyll på med vann til de dekkes med vannet + 1 cm. Hvis du ønsker en syrligere smak på geleen tilsettes revne sitronskall, man kan eventuellt også bruke eplesaft.
Kok opp granskuddene og la koke på svak varme i 20 - 40 minutter.

Sil av og mål opp væsken. Tilsett 0,5-1 kg sukker pr. liter væske, og rør inn. Skal geleen brukes til viltretter bør den ikke være for søt. Gi blandingen et lett oppkok mens du rører godt til alt sukkeret er oppløst. Ikke bruk for sterk varme da det kan svies. Hvis du lager gelee med lite sukker tilsettes nå fruktpektinen, bruker du full sukkermengde kan denne sløyfes. Tilslutt kan eventuelt i saften fra to sitroner pr. liter veske tilsettes.

Steriliser glass og lokk du skal bruke. Ha geleen i de varme glassene, fyll de så fulle som mulig og skru glasslokkene solid igjen.

Snu deretter glassene på hodet og la de stå slik opp-ned i kjøleskapet til geleen har stivnet. Dette for å få mest mulig vakum i glassene. Når geleen har stivnet er den klar til bruk.

Geleen holder seg lagret i et par år dersom den står mørkt og kjølig. Den mister imidlertid noe farge om den lagres lyst. Åpnede glass oppbevares i kjøleskap.