Pors

Beskrivelse:

Pors vokser i myr og på andre våte steder, ofte sammen med ørevier (Salix aurita), som den ligner på. Pors skiller seg imidlertid fra vierartene ved at det er en svært aromatisk plante.

Generelt om arten:

Latin: Myrica gale
Pors er en bitter, astringerende og antiseptisk urt. Den har en krydret, duft som minner om kamfer, og en sammensnerpende, krydret og besk smak. Når man går gjennom kratt av pors en solvarm sommerdag kan man nesten bli bedøvd av den sterke duften. Pors har samliv med mikroorganismer som lever i knoller på røttene og som kan binde nitrogen fra lufta. Derfor kan pors vokse på temmelig næringsfattige voksesteder[1].

Bruksområder i mat og drikke:

Friske eller tørkede blader kan trekkes til te, og både blad og frukter kan i små mengder tilsettes supper, stuinger og kjøttretter for smakens skyld.
Greiner med blader, knopper og blomster kan benyttes, men det er primært bladene som anvendes. Disse samles om sommeren. Raklene, som inneholder mye eterisk olje, samles om våren. Urten brukes ellers i form av uttrekk, avkok eller spritekstrakter[1].

Før humle ble tatt i bruk som ølkrydder, ble pors mye brukt ved ølbrygging. Porsen hadde imidlertid dårlig rykte da man fikk vondt i hodet av den. Bladene og fruktene av pors brukes ennå for å sette smak på snapser og likører, men også her gjelder det at inntaket må begrenses hvis man vil unngå ubehagelige ettervirkninger[1].

Bruksområder som plantefarger:

Pors gir en gul farge når den brukes i plantefarging, og det er kjent fra mange steder i Norge at planten har vært anvendt som fargeplante[1].

Andre bruksområder:

Pors har vært en del anvendt som myggmiddel, kanskje særlig av sportsfiskere som ofte har lett tilgang til planten nær elver og vann. Den eteriske porsoljen er nå anerkjent som et effektivt middel mot insekter (spesielt mygg). Folk har hatt en sterk tro på at denne aromatiske veksten kunne fordrive lopper og annet utøy, noe som også har vist seg å være en realitet. Mange steder har de derfor hatt den i sengene. Pors ble ellers brukt mot klesmøll, og for å fjerne insekter fra husene. Det er også kjent at man brukte et sterkt avkok av pors til å vaske seg med mot utvortes parasitter, eller man vasket veggene med det for å ta knekken på vegglus[1].

Pors høstes ofte for sin gode lukt og kan henges i bunter for å dekke over vond lukt fra f.eks. utedoen.

Fruktene samles når de er modne, og kokes for å utvinne voks.
Voks som destilleres fra bladene og fruktene av pors kan brukes til å lage lys som avgir en spesiell odør når de brenner. Dessverre lager ikke vanlig pors nok voks til at dette kan utnyttes kommersielt. Arten vokspors er bedre kjent for utvinning av slik voks[1].

Advarsler:

Pors skal ikke inntas av gravide, og eterisk olje fra Pors er giftig og skal ikke brukes innvortes[1].

Forvekslinsarter:

Pors ligner på vierarter som ørevier, men skilles enkelt fra disse på den kraftige lukten.

Comments