Ripsvin

Ripsvin

Styrke ca 14%, oechselgrad 8-10.

Image Unavailable
Moden rips klar til vinlegging

Ingredienser

12 kg. rips
ca 14 L vann
Bordvinsgjær
Gjærnæring 8 g.
Bentonit 15 g.
3 pk. pectolase (vinenzyme) totalt 7.5 g.
Svovel 3g.
Gjærstopp 5 g.
Kieselsol 30 g.
Gelantine 1 ts.
Sukker ca 4.2 kg.
En neve rosiner (25-30 stk)

Fremgangsmåte

Gjæren er "rask", og vinen trenger ikke svovles på forhånd, forutsatt at du er nøye med rengjøring av utstyr og råstoff.

Plukk 12 kg rips, plukk vekk stygge og innskrumpede bær, fjern blader og rens gjerne bort en del av stilkene. Skyll av bærene og ha dem i 2 bæreposer. Bærene fryses i minst 48 timer. Etter frysing legges bærene et gjæringsspann på minst 30 L.

Når bærene begynner å tine lages det til en forsats:
Kok opp 2 L vann med 350 gram sukker. Når det koker tilsettes rosinene. Trekk av platen, legg et lokk over og la det trekke i ca 15 min, deretter moses rosinene med en potetstapper/treskje e.l. Straks blandingen er avkjølt til ca 25 grader tilsettes gjær og gjærnæring. Legg et klede/lokk over og sett det lunt.

Når bærene er tint, moses de i gjæringskarret en potetmoser, tresleiv e.l. Kok deretter opp 9 L vann og 2,5 kg. sukker. Hell det kokene vannet over bærene. Vent til blandingen er avkjølt til 25 grader, tilsett deretter bentonite og pectolase. Tilsett forsatsen med rosinene som nå forhåpentligvis har begynt å gjære. Sett på lokk uten gjærlås, dersom du bruker gjæringsspann, eller legg et rent klede over dersom du bruker en vanlig balje. Sett det hele lunt dvs. ca 23 grader.

Bærene vil flyte opp, og det er viktig at de dyttes ned igjen med en ren sleiv e.l. så ofte som mulig. Strø evt. over 100 gram sukker hver kveld. Dette virker konserverende, og hjelper til med å holde bærene nedi satsen. Hvis man skal gjøre dette må man imidlertid huske å trekke den sukkermengden man bruker fer, fra den totale sukkermengden

Når det har vært synelig gjæring i 4 døgn skal bærene siles ifra.
Bruk et sileklede som bindes over bena på en krakk, en pastasil, eller et vanlig dørslag.

Den totale væskemenden skal nå være ca. 17-18 liter. Er det mindre væske kan man helle mere kokende vannover bærmassen og sile en gang til, eller man kan ganske enkelt øke vannmengden noe ved neste vanntilsetning. Er veskemengden for stor, bør man minske neste volumet ved neste vanntilsetning. Totalt bør ballongen etter andre tilsettning av vann ha ca. 23 L væske

Ha den avsilte mosten på en ballong eller i et gjæringsspann, og sett på gjærlås. Når det er tydelig at det gjærer, kokes det opp ca. 5 L vann tilsatt 1. kg. sukker (husk og trekke ifra den mengden du evt. har strødd over bærene under massegjæringen). La det stå å gjære i ca 14 dager, eller til det går oppimot 1 minutt mellom hvert "plopp" i gjærlåsen. Beveg såvidt på dunken hver dag, slik at mosten blander seg.

Mål vinen med en oechselmåler. Dersom oechselgraden er over 10 skal vinen få fortsette å gjære. Dersom den er under 10, tappes det av litt vin og tilsettes ca 0,5 dl. sukker for hver oechselgrad under 10, slik at ochselgraden ender opp på 10 igjen. La det gjære i 2-3 dager, mål oechselgraden på nytt og evt. gjenta prosessen. På den måten maksimeres alkoholinnholdet, og vinen blir mer holdbar og fyldigere. Ved bruk av bordvinsgjær behøver man ikke og være redd for at vinen skal bli altfor sterk. Den vil sannsynligvis ikke komme over 15%.

Når det er mer enn 2 minutter mellom hver plopp i gjærlåsen, kan vinen regnes som ferdig. La den stå i ro i 1. døgn, før den stikkes om. Tapp av 1 L vin, løs opp svovel og gjærstopp hver for seg i 1/2 liter av denne vinen. Hell det hele tilbake på ballongen og rist godt. De neste 3-4 dagene skal vinen luftes for å få ut kullsyren. Rist dunken 2-3 minutter, 2-3 ganger dagelig i de neste 4 dager. Dagen 5 skal ballongen få stå i ro. Stikk om vinen igjen på dag 6.

Tilsett kieselsol, og rist dunken godt i et par minutter. Løs opp 1 tsk. gelantine i 1/2 glass vann. La det stå å svelle i 1/2 time. Fyll opp glasset med varmt vann. Tapp av 1 liter vin, og rist/visp gelantinen inn i vinen, og hell tilbake i ballongen. La ballongen stå i ro i overkant av en uke. Stikk om vinen igjen, uten å få med bunnfallet.

Nå skal vinen luftes på nytt. Rist vinen godt 3-4 ganger dagelig, i 1-2 minutter, i 3-4 dager. Deretter står vinen i ro i et par døgn. Stikk om vinen igjen. Sett på gjærlås og la vinen stå i ro i 1-2 uker. Dersom det nå har blitt dannet bunnfall, stikker du den om igjen. Dersom vinen er 100% klar, er den klar til å tappes på flasker.