Saft

SAFT

Det er flere muligheter for å lage saft på bær, man kan f.eks. dampsafte, kokte saft på den gammeldagse måten eller lage rå saft.

Også til saft kan vi godt blande skogsbær med hagebær, f. eks. rips. Bærene må være skikkelig modne og av god kvalitet, for at smaken skal bli best mulig.

Dampsaft

Dette er den enkleste måten å lage saft på. En fordel med denne metoden er at saften blir ferdig silt og klar til å tappen på flasker.
For å dampe saft trengs det en saftkoker.

Saftkokeren består av en ytterbeholder med lokk og en ytterkurv.

Fremgangsmåte:

1. Beholderen plasseres oppå en kasserolle som er halvfull med vann.
2. Bær og sukker legges lagvis i kurven.
3. Sett kurven i beholderen og ha på lokket.
4. Kok opp vannet i kasserollen.
5. Plasser saftkokeren oppå kasserollen. Pass på at klypa står på tappeslangen.
6. Vannet må koke hele tida mens saftinga foregår. Det tar ca. 1 1/2 time.
7. Tapp safta direkte på varme, steriliserte flasker, og kork dem med en gang.

Hvor mye sukker vi vil bruke, er en smaksak, men det er også slik at safta holder seg bedre med mer sukker. 100-150 g sukker pr. kilo bær er en passende mengde sukker.

Kokt saft uten saftkoker

Fremgangsmåte

Bærene kokes med 2-3 dl vann pr kg bær. Hvis bærene er lite modne, må det tilsettes noe mer vann.

Bærene veies og has i en kasserolle sammen med vannet. Sett på tett lokk og la det hele koke langsomt opp. La det trekke til bærene har saftet seg og skiftet farge - ca. 10 minutter.

Så skal saften siles gjennom sileklede eller silepose. Det er ikke nødvendig å klemme ut saften gjennom kledet, hvis du tar deg god tid, ca. en time, renner det meste ut av seg selv.

Saften skal så måles og kokes en gang til med sukker. For de fleste typer bær er 2-400g sukker pr liter bær en passende mengde.

Saften fylles straks på varme flasker.

Rå saft

Rå saft er frisk og fin i smaken, men den er ikke veldig holdbar, og C-vitaminet ødelegges lettere i rå saft enn i kokt. Rå saft kan med fordel fryses ned i mindre porsjoner for å forhindre at den blir ødelagt. Tyttebær inneholder benzoesyre, og tyttebærsaftsaft holder seg godt og trenger derfor ikke fryses .

I rå saft brukes gjerne sitronsyre eller vinsyre.

Fremgangsmåte

1. Bruk modne, fine bær.
2. Knus bærene. Tilsett kokt, kaldt vann og sitronsyre og rør godt.
3. Dekk til med lokk eller håndkle og la det stå til neste dag.
4. Hell massen i sileklede eller silepose og la safta renne godt av.
5. Mål opp safta, ha i sukker og rør til det er oppløst.
6. Ta bort skummet, hvis der er noe, og fyll safta på kalde flasker som har vært sterilisert.