Skjegglav

Beskrivelse:

Generelt om arten:

Latin: Bryoria sp.
Skjegglav brukes iblant feilaktig om alle typer trådlav. Skjegglav regnes til slekten Bryoria. Skjegglav vokser på bartrær, hovedsakelig i eldre skog, og er avhengig av ren luft[1].

Bruksområder i mat og drikke:

Noen arter av skjegglav er grå eller grågrønngule. Det er imidlertid bare de mørke, brune til brunsvarte artene som bør brukes til mat[1].

Tilberedning av lav

De fleste lavarter inneholder bitre stoffer som gjør at de ikke kan spises i store mengder. Derfor bør laven lutes og vannes ut før den spises[1].

Slik luter du lav og andre planter[1,2].

  1. Legg laven i en løsning med natriumkarbonat (Na2CO3, 20gram pr. liter vann), eller bikarbonat (NaHCO3, 50gram pr. liter vann).
  2. Klem på laven med jevne mellomrom, og la den stå i ca. to timer. Det er en fordel om blandingen varmes opp til rundt 40 -50۫C
  3. Skyll deretter laven i minst tre skyllevann. Klem vannet godt ut mellom hvert skyllevann.
  4. Kok laven i 45-60 min

Alternativt kan askelut brukes[1,2].

  1. Samle asken fra bålet. Den beste asken får du fra bjørk, men all aske kan brukes. Legg asken i vann, ca. en liter aske per to liter vann.
  2. La blandingen koke i ca. halvannen time. Pass på at den ikke brenner seg fast.
  3. Sil væsken gjennom et tøystykke. Den filtrerte væsken er askelut og kjennes glatt mellom fingrene.
  4. Legg deretter laven i luten og la det stå i ca. åtte til 10 timer, eller over natten.
  6. Kok laven i 45-60 min

Askeluten kan brukes flere ganger.

Etter at laven er ferdig lutet må den kokes i 40 minutter til en karbohydratrik grøtlignende masse. Når vannet som laven har kokt i er avkjølt dannes det en geleaktig masse. Denne ”geleen” kan spises eller brukes som stivelse i supper og stuinger[1,2]. Godt kokt lav kan også formes til flate kaker som stekes som tynne små brød. Prøv å tilsette forskjellige smaker til lavavkoket og geleen[1].

Bruksområder som plantefarger:

Andre bruksområder:

Advarsler:

Forvekslingsarter:

Bibliography
1. Stefan Källman og Harry Sepp, 2001, Overleve på naturens vilkår, s. 108-109
2. Per Ulrich Kristiansen, Friluftsliv året rundt, ISBN: 9788292520017

Comments