Slåpevin

Slåpevin

Image Unavailable

Ingredienser

1,2 kg modene slåper
ca 1 kg finkornet sukker
1 kopp konsentrat av røde druer
2 tsk sitronsyre
1 tsk pektinase
1/4 tsk tannin
1 knust Campden tablett (eller tilsvarende)
3,8 liter vann
1 tsk gjærnæring
1 pakke Bordeaux eller Burgundy vingjær

Fremgangsmåte

Kok opp 2 liter med vann. Mens vannet koker opp vaskes slåpene. Fjern stilkene og ta ut stenene fra slåpene. Ha frukten over i en silpose i et gjæringskar, tilsett druekonsentratet og kokende vann. Dekk det hele til og la det avkjøles til det er lunkent. Tilsett den knuste Campden tabletten, dekk til igjen og vent i 12 timer.

Knus frukten ved å klemme på posen. Bland inn halvparten av sukkeret, rør til det er helt oppløst. Løft opp posen med frukt, og la den renne fra seg i omtrent 2 minutter, Tilsett vann til det blir totalt 3,3 liter. Returner posen til væsken, mål og noter ned oechslegraden. Tilsett sitronsyren, tannin, pektinase og gjærnæringen. Tilsett gjæren etter 12 timer.

Klem på silposen med frukten to ganger om dagen. Ta posen ut etter 7 dager, la den renne fra seg for omtrent 2-3 timer. Klem forsiktig på posen for å få ut så mye juice som mulig. Tilsett den avsilte juicen til resten og juster sukkermengden til en oechslegrad på +5, rør til sukkeret er helt løst opp. La det hele roe seg over natt før vinen stikkes om til en vinballong, sett på gjærlås. Gi det hele en "top up*" etter 7 dager. Stikk om vinen etter en måned, gi en "top up" og sett på gjærlåsen igjen, stikk om på nytt etter 2 nye måneder. Når vinen klarner, la den stå ytterligere en måned. Deretter stikkes vinen om på nytt, gi den en "top up" og sett på gjærlåsen. Sett vinen mørkt ved en stabil temperatur. Sjekk væskenivået i gjærlåsen månedlig. Etter 6 måneder stoppes vinen, vent i 10 dager, klarne vinen og stikk om om nødvendig, smak til med sukker og tapp over på flasker. Bør lagres ett år før den drikkes.

*

Top Up:
Tilsette væske (ferdig vin av samme type, drue juice, sukkervann eller bare rent vann) til vinen etter omstikking for å erstatte volumet som sedimentene utgjorde. Man kan også gi en "top up" med steriliserte klinkekuler eller glasskuler, og dermed fortrenge væske tilsvarende det tapte volumet.