Solbærvin

Solbærvin

Solbær er veldig likt rips i sukker og syreinnhold, men smaken er selvfølgelig helt anderledes. Det er også mulig og lage en vin med en blanning av rips og solbær. Bruk da gjerne 1/4 solbær og 3/4 rips, og følg oppskriften for ripsvin. Solbær alene passer best til hetvin.

Solbærvin 1

Image Unavailable

I denne oppskriften på 25 liter gjærer bærene med lenge, og det trekkes ut mye smak.

Ingredienser

2 kg solbær
7,5 kg farin
22 liter vann
Madeira vingjær.

Fremgangsmåte

Knus bærene og ha de over på ballongen.
Kok eller rør ut 2,5 kg farin i 7 liter vann.
Når sukkervannet er avkjølt til 25 grader helles den på ballongen og vingjæren tilsettes.

Etter 10 dager kokes det en sukkerlake 2,5 kg farin og 8 liter vann.
Når denne ar avkjølt helles den over på ballongen.

Etter nye 3 uker kokes det en ny sukkerlake på 2,5 kg farin og 7 liter vann.
Denne skal skummes godt, før den helles over på ballongen.

Etter nye 3 uker stikkes vinen om for første gang, etter dette kan den settes litt kjøligere.
La vinen stå 1 ½ mnd. før den stikkes om på nytt.
La vinen stå til jul, før den klares og tappes på flasker.

Solbærvin 2

Ingredienser

10 kg Solbær
2,4 kg sukker
12 liter vann
Pectolase 5 g.

Fremgangsmåte

Solbær som skal brukes til vin kan med fordel fryses før man begynner.
Plukk solbærene og rens vekk blader, skadde og innskrumpete bær og annet rusk og rask. Vask bærene godt.

Ha solbærene over i et gjæringskar.
Kok opp 12 liter vann med 2.4 kg sukker.
Hell den kokende sukkerlaken over bærene.
Når det er avkjølt til 25 grader tilsetter pectolase, gjær og gjærnæring.
La det hele stå å gjære i 4 dager før massen siles ifra.

Du har nå utgangspunktet for å lage en bordvin, eller du kan gå videre til en hetvin

Bordvin
Image Unavailable

Hell væsken (totalt 17 L) over på en ballong og sett på gjærlås.
Når det begynner å boble i gjærlåsen er det et tegn på at gjæringen har overlevet. Hvis gjæren ikke har overlevd må det tilsettes en ny forsats.

Rør ut 750 gram til 1 kg sukker (sjekk oppskriften som følger med gjæren du bruker. Eventuellt begynn med 750 gram sukker og ettersøt når vinen er helt ferdig.) i 5 liter vann. Mål oechselgraden og noter den ned (En oechselmåler er en flytevekt som måler sukkerinnholdet i vinen. Den kan brukes til å beregne alkoholinnholdet i vinen eller måle om vinen er ferdiggjæret).
Skru varmen ned til 18-20 grader.

La vinen gjære i 3 til 14 dager avhengig av hvilken gjær som er benyttet, temperatur og hvor lenge den ble gjæret før den ble helt over på ballong.
Dunken ristes forsiktig annenhver dag.
Mål vinen med oechselmåler etter 2-3 dager, og deretter med jevne mellomrom.
Når oecselgraden kommer ned i -2 kan gjæringen stoppes, men ønskes en tørr vin kan vinen gjæres helt ut (d.v.s. til det går mer enn 2 minutter mellom hvert plopp i gjærlåsen)

Stopping:
Det er lurt å la vinen stå i ro i 2-3 dager før den stoppes. Hell den deretter over i en ny ballong slik at gjærrestene som i bunnen fjærnes.

Løs opp svovel (E224) (4-5 gram) i en kopp lunkent vann. Hell det på ballongen, og rist kraftig i 1-2 minutter
Løs deretter opp gjærstoppen (3-5 gram) og hell den på ballong, rist ballongen på nytt.

Luft vinen ved å riste vinen i 2-3 minutter, 3-4 ganger dagelig i 3-4 dager. Lufting gjøres for å bli kvitt kullsyre og gjør at vinen klarner lettere.
Kontroller at all kullsyren er luftet ut ved å holde for åpningen og så riste kraftig i et par minutter. Når hånden løftes av skal vinen ikke skumme opp, og det skal ikke høres noen hveselyd. Hvis det fortsatt er kullsyre i vinen må den ristes mer. Når all kullsyre er ute settes vinen til side i 3-4 dager slik at partikler får lagt seg. Deretter helles vinen på en ren ballong (pass på at bunfallet ikke blir med).

Klaring:
Tilsett en flaske kieselsol til ballongen og rist godt.
Vent 30 min til en time før flytende gelantine tilsettes.
Brukes gelantinepulver må det løses opp på forhånd. Ha 1 toppet ts. gelantine i et glass, fyll halve glasset med kaldt vann, rør godt og la det stå i 30 minutter. Fyll deretter opp galsset med varmt vann og rør til gelantinen løser seg helt opp.
Tapp av 1 liter vin og ha den i en ren stor brusflaske, ha på gelantineblandingen og rist godt.
Hell det tilbake på dunken. Rist dunken 1-2 minutter.

Sett dunken høyt (slik at du slipper å flytte den før vinen tappes om) og kjølig. La den stå i 8-10 dager slik at alle partikler legger seg eller til vinen er krystallklar.

Hell vinen over i en ren dunk. Pass på at du ikke får med noe bunnfall.

Kontroller at vinen er tom for kullsyre ved å holde over åpningen i dunken og riste den godt. Dannes det trykk i dunken når den ristes, må den ristes et par ganger dagelig til det ikke er mer kullsyre igjen.
Sett på gjærlås og la dunken stå en ukes tid helt iro.

Kontroller dunken etter en uke, er det dannet bunnfall, lar du den stå nok en uke før du heller den over på en ren dunk.
Dersom det ikke er noe bunnfall på dunken er vinen klar til å tappes på flasker, men dersom du har muligheten til det, lønner det seg la dunken stå helt i ro på et kaldt rom i en måneds tid før den tappes på flasker, på den måten felles vinkrystallene ut på dunken, istedenfor på flaskene.
I denne perioden er det viktig at dunken er ganske full og at man bruker gjærlås hele tiden, ellers kan vinen oksydere.

Hetvin
Image Unavailable

Rør ut 2,5 kg sukker i 4 liter vann.
Mål oechselgraden og noter den ned (En oechselmåler er en flytevekt som måler sukkerinnholdet i vinen. Den kan brukes til å beregne alkoholinnholdet i vinen eller måle om vinen er ferdiggjæret).
Skru varmen ned til 18-20 grader.

La vinen stå å gjære i 1 til 3 uker avhengig av gjærtype og temperatur.
Rist dunken forsiktig annenhver dag.
Mål vinen med oechselmåler etter en uke, og deretter med jevne mellomrom.
Når oecselgraden kommer nedi 10 tappes av 1 liter vin, i denne tilsettes 250 gram sukker.
Løs opp sukkeret og hell det tilbake på ballongen.
Mål oechselgraden igjen etter noen dager, kommer den ned til 10 gjentas prossessen.

Når gjæringen stopper helt opp, er det på tide å ha på gjærstopp og svovel.

Stopping:

Klaring: