Syltetøy Og Frysetøy

SYLTETØY OG FRYSETØY

Syltetøy eller frysetøy kan lages av de fleste typer bær. Man kan bruke kun kan type for seg, eller blanding av flere bærslag. Rips passer f. eks godt sammen med både blåbær og bringebær.

Kokt syltetøy

Snarsylting er en lettvint metode for å lage kokt syltetøy, som passer godt for alle slags bær. Det er viktig å få gjennomkokt alle bærene på kort tid, derfor bør en koke små porsjoner om gangen.

Fremgangsmåte

Rens bærene godt og ta ut dårlige bær. Det kan være en fordel å knuse bæra litt, slik at koketiden blir kortere. Kort koketid bevarer vitaminene best.

Vei opp og sett til koking, helst under lokk. Alle bæra må gjennomkokes.
Når de er ferdig kokt, etter ca. 8 - 10 minutter, tas sukkeret i. Rør godt og gi det hele et nytt oppkok, slik at sukkeret blir ordentlig oppløst.

400 g sukker pr. kg bær passer bra for de fleste typer bær, til blåbær kan det greie seg med 300 g sukker pr. kg.

Frysetøy

Frysetøy er rått, frossent syltetøy. Bæra knuses litt og røres med sukker før det fylles i passende beger og fryses. Frysetøy holder seg ikke så lenge etter opptining, så det bør ikke fryses i for store porsjoner.

1 dl sukker til 1 liter bær passer bra for de fleste typer bær. Til blåbær kan det være nok med 0,5 dl sukker pr. liter blåbær.

Frysetøy blir som regel ganske tynt syltetøy. For å få det tykkere, kan man tilsette et tykningsmiddel for frysetøy, men det påvirker også smaken og den blir ikke fullt så frisk.