Tranebærgele

Tranebærgele

Ingredienser

Tranebær
ca 3 dl vann pr. kg bær
ca 700 g sukker pr liter saft

Fremgangsmåte

Kok saft på bærene f.eks. ved og koke bærene med 2-3 dl vann pr kg bær. Hvis bæra er lite modne, må det tilsettes noe mer vann. Bærene has over i en kasserolle sammen med vannet. Sett på tett lokk og la det koke langsomt opp og trekke videre til bærene har saftet seg og skiftet farge - ca. 10 minutter.

Så skal safta siles gjennom sileklede. Sileklede eller silepose kan kjøpes i noen butikker.
Det er ikke nødvendig å klemme ut safta gjennom kledet, hvis du tar deg god tid, ca. en time, renner det meste ut av seg selv.

Mål safta og ha den i en lav, vid kasserolle. La det koke et par minutter. Tilsett sukker litt etter litt, og rør godt slik at alt blir oppløst før safta begynner å koke igjen. Sitronsafta tilsettes satidig med sukkeret.

La safta småkoke uten å røre i den. Koketida kan variere fra 5 til 20 minutter Den bør ikke koke for lenge, for da blir den seig og ikke stiv.

Geléprøven er viktig for å finne ut om geléen er ferdig. Ta litt gelé på en tallerken og trekk ei skei gjennom når den er kald. Hvis geléen rynker seg foran skeia, er den ferdig, hvis ikke, må den koke noen minutter til.

La den ferdige geléen stå noen minutter. Bruk ei hullsleiv og ta forsiktig vekk skummet og den tynne hinna som dannes på overflata. Hvis det ikke blir ei slik hinne, er det et tegn på at geléen ikke kommer til å bli stiv. Da må man tilsette litt ekstra sukker og koke den opp igjen.

Ha geléen oppi varme, steriliserte små glass.La den bli kald. Hvis den skal oppbevares litt lenge, er det lurt å ha smeltet parafinvoks over, men det er svært brannfarlig. Voksen skal alltid smeltes i vannbad for å unngå brannfaren.