Villeplegele

Villeplegele

Ingredienser

1,8 kg villepler eller forvillede epler
1,2 Liter vann
1 kanelstang
4 kryddernellik
6 striper med sitronskall (kun det gule skallet)
375 gram sukker pr. 500 ml saft

Metode

Vaks eplene og kutt de i fire båter (Det er ikke nødvendig og skrelle eller fjerne kjernehusene på eplene). Legg frukten i en kjele sammen med vann, kanel, kryddernellik og sitronskall (Disse bør knytes inne i et stykke musselin eller liknende, slik at de lettere kan fjernes senere). Kok opp, og la det småkoke helt til frukten er helt myk og lett og mose. Fjern kanelstangen, kryddernellikene og sitronskallet. Legg et osteklade over et dørslag, og hell det hele over i osteklede, la det sile av over natt over i en kjele.

Neste dag måles volumes av saften, før den varmes opp. Tilsett 375 gram med sukker pr. 500 mL væske, rør til alt sukkeret er oppløst. Kok opp og la det koke i 10 minutter. Etter 10 miutter tas geletesten (hell litt av væsken på et avkjølt fat. Hvis det begynner å stivne til en gele så er den ferdig). Hvis geleen ikke er klar så la det koke videre i 5 minutter, og ta så en ny test. Fjern alt skum fra toppen av væsken og hell den over i rene og sterile glass, som har blitt varmet opp til 80°C i en ovn. Forsegle glassene og sett kjølig.